Átverte a pécsi önkormányzatot a volt cégvezető?

Nagyon úgy néz ki. Sikerült 700 millió forinttal többért megvásárolni azokat a buszokat, amelyek ennyivel kevesebbe kerültek.

A tavaly összesen 3,5 milliárd forintért megvásárolt, majd forgalomba állított 115 használt Volvo busz beszerzése ügyében egyre több a furcsa tény és kérdés – írja a Népszabadság.

hirdetés

A Tüke Busz által kiírt közbeszerzésen csak a holland Bus&Coach Trade BV indult egy nyolcéves Volvo-flottával, így a céget győztesnek hirdették ki. A Bus&Coach szerepe több szempontból is különös. Mindenekelőtt azért, mert még 2014 decemberében a Volvo Hungária Kft. vezetője levélben tájékoztatta a Tüke fejlesztési vezérigazgató-helyettesét, Paiger Istvánt, hogy Hollandiában eladásra vár egy nyolcéves Volvo-flotta. Ez a flotta pedig ugyanaz volt, mint amelyet később, 2015 áprilisában megvásárolt a holland cégtől a Tüke – az ár viszont, a Népszabadság információi szerint, nagyon is különbözött.

A Tüke nem cáfolta, hogy a szólóbuszokat 18 ezer 770, a csuklósokat 19 ezer 550 euróval drágábban vették meg, mint amennyiért a Volvo Hungária Kft. által jelzett holland cégnél kínálták. Összességében 700 millió forinttal olcsóbb lett volna, ha a Volvo magyarországi cége által ajánlott hollandiai eladótól vásárolja meg a Tüke a buszokat – írja a lap.

Ha a Tüke Busz Zrt. vezetése és Pécs irányítói tudták, hogy olcsóbban is beszerezhető a flotta, akkor miért nem nyilvánították eredménytelennek a pályázatot?

Erre a Népszabadság által megkérdezett közbeszerzési szakemberek szerint lett volna mód, mert ismerve a Volvo által ajánlott flotta 2,8 milliárdos árát, a borítékbontás előtt bejelenthették volna, maximum ennyi fedezetük van a vásárlásra. Nem tették, győztest hirdettek, így a város drágán vásárolt.

Na de miért?

A buszbeszerzésben meghatározó szerepet játszó akkori vezérigazgató-helyettes, Paiger István a lap kérdésére elmondta, maga sem tudja, hogy a közbeszerzés nyertese milyen információk alapján szerezte meg épp azt a flottát, amely a Tükének kellett, s miért nem indult a pályázaton a flotta eredeti gazdája. Paiger tavaly – már a beszerzés lezárulta után – távozott a Tükétől. Ezzel együtt is furcsa, hogy családjának cége, az Autópark 2010 Kft. hozta be a buszokat, másrészt Paiger vette át a járműveket a Tüke képviseletében, külső szakértőként, tanácsadóként.

A szállításért a Bus & Coach fizette meg az Autóparkot, a meózásért pedig a Tüke Paigert.

Vagyis Paiger dolgozott a vevőnek, családjának cége az eladónak.

A Volvo Hungária által ajánlott flotta a jelek szerint attól drágult meg, hogy a 115 jármű a közbeszerzésen induló Bus&Coach közvetítésével jutott el Pécsre, és a nyertes rátette a saját hasznát.

UPDATE: A Tüke Busz szerint minden törvényes volt

A Tüke Busz menedzsmentje szerint nyíltan és törvényesen jártak el a buszok beszerzése során. Többek között azt írták a Népszabadság információira reagálva, hogy a “700 milliós különbség” abból adódik, hogy a vételárra még rájött az autóbuszok beszállításának költsége, az ablakok nyithatóvá alakításának költsége és az a több százmilliós tétel, hogy a buszokat a magyarországi jogszabályi előírásoknak megfelelően helyezték forgalomba.

Mindezek mellett – emlékeztetnek, az ügylet csaknem másfél éve alatt 14 forintot javult az euró (vagyis ennyivel romlott a forint).

(via NOL.hu)

hirdetés

HOZZÁSZÓLÁSOK

Facebook

Twitter