Élet és hétköznapok a pécsi buszfolyosóban, ami még nem is létezik!

Kitiltják az autókat a pécsi belvárosból? Buszsávokat és buszfolyosókat építenek? Na, de hova és hogyan lehet majd behajtani autóval? Radikálisan átalakul majd a pécsi belváros és egyetemváros közlekedése – írtuk meg pár napja, de most jobban elmagyarázzuk a részleteket.

Pár nappal ezelőtt megírtuk, hogy az önkormányzat megnyerte azt a közel 800 milliót, amiből megépíthetik az úgynevezett Kelet-Nyugati Buszfolyosót Pécsen, vagyis radikálisan átalakul majd a belváros és az egyetemváros megszokott közlekedése. Cikkünk 42 ezer emberhez ért el a városban, a számos kommentből pedig világossá vált, amit addig csak sejtettünk, hogy alig-alig van fogalma valakinek, mi is ez az egész.  Most arra teszünk kísérletet, hogy elmagyarázzuk a részleteket, hogy Önnek ne kelljen elolvasni egy halom hosszú és unalmas szakmai anyagot. Ha viszont egyáltalán nincs képben, akkor először ezt olvassa el:

hirdetés

Kitiltják az autókat a belvárosból és megépítik a pécsi buszfolyosót!!! – OK!PÉCS

A cél, hogy gyorsabban lehessen buszozni, mint eddig és több legyen a bringás is. Ezért a most négysávos 6-os úton is csak két sáv lenne az autósoké, a szélső sávokban a buszok közlekednének csak – az előzetes elképzelések szerint. A Rákóczi út nagy részét is csak a buszok használhatnák. Autóval csak célforgalmat engedne a Terv.

Először is fontos leszögezni, hogy

semmi sincs kőbe vésve egyelőre!

Mindössze annyi történt, hogy 2014-ben az önkormányzat elfogadott egy szakmai koncepciót, ami a város közlekedési problémáira kereste a válaszokat, sőt a közösségi közlekedés (ezalatt a buszozást és a bringázást értik) fejlesztésére is. Egész pontosan ezekre:

  • A belváros forgalmi terhelésének csökkentése, illetve ezzel párhuzamosan a belváros munkaidőn kívüli megközelíthetőségének javítása.
  • A belváros gyors közösségi közlekedéssel történő megközelítése mind keleti, mind nyugati irányból.
  • A belvárosi szakaszok átmenő forgalmának csökkentése, a belvárosi úthálózat tranzit célú használatának csökkentése.
  • A belvárosi behajtási és parkolási rendszer dinamikusabbá, hatékonyabbá tétele.
  • A belváros-egyetemváros kerékpáros közlekedés fejlesztése, különös tekintettel a Kórház tér – Hungária utca – Szigeti út közlekedésbiztonsági fejlesztésére.
  • A POTE tömb közlekedési helyzetének a javítása (az egyetemfejlesztés tervezett elemeinek figyelembevételével), különös tekintettel a Kürt, a Honvéd, az Ifjúság útja közlekedésére és a Szigeti út – Tüzér utca kereszteződés közlekedési fejlesztésére.

Szóval mindezek megoldására született egy javaslat, amit elfogadott a közgyűlés, majd bepályáztak a pénzre is, amibe mindez kerülne. Pár nappal ezelőtt jött a hír, hogy az önkormányzat meg is nyerte erre a közel 800 millió forintot – lásd fenti cikkünket.

Mi az a Buszfolyosó???

Az, ahol a buszok nagyon gyorsan tudnak suhanni, nincs dugó és alig van autó is, ami útban lenne. A 2014-ben elfogadott, majd a tavaly tavasszal hivatalosan is megtámogatott szakmai koncepció azt javasolja, hogy

  • A Petőfi utca és a Kórház tér között épüljön ún. „buszutca”  a Hungária úton, ahová csak a buszok, a kerékpárosok és az autós célfogalom hajthatna be – lehetőség szerint csúcsidőben is.
  • Gyorsan és forgalomkorlátozás nélkül lehessen áthajtani a Kórház téren az észak-déli irányba (vagyis fel, illetve le)
  • Szintén épüljön buszfolyosó a Zsolnay szobortól az Alsómalom utcáig, melyet kizárólag buszok, bringások és autós célforgalm használhatna csak.
  • Mindezeket pedig figyeljék kamerákkal.

Körforgalom épülhet a POTE elé, a Szigeti útra

A koncepció nem áll meg a buszfolyosónál, hanem további javaslatokat is megfogalmaz. Ezek szerint:

  • Körforgalomat kellene építeni a Szigeti út – Tüzér utca kereszteződésben
  • Kerékpárút építenének a POTE központi épületétől a Szigeti úton / Nagy Jenő utcán át a Jászai Mari utcáig
  • Kerékpáros közlekedésre alkalmas utat jelölnének ki a Hungária úton a Kórház térig
  • És felújítanák a járdákat az érintett helyeken, sőt tele ültetnék az egészet fákkal és zölddel is

De ezek csak előzetes tervek: az igazi tervezés most jön

Úgy tudjuk, hamarosan több konzultációt is indít az önkormányzat még a pontos, kivitelei tervek elkészítése előtt, mert érzik, hogy az embereknek fogalmuk sincs erről az egészről. Az biztosnak tűnik, hogy 2018 őszére akarnak végezni az átépítésekkel, tehát ha 2017 tavaszáig befejezik a “konzultációkat”, akkor idén még simán belefér a pontos tervezés és engedélyeztetés is. Talán még a kivitelező kiválasztása sem lehetetlen feladat.

hirdetés

HOZZÁSZÓLÁSOK

Facebook

Twitter