Mi a baj a magyar sajtóval?

Ezt próbálja megfejteni a pécsi kötődésű Mérték Médiaelemző Műhely legfrissebb elemzésében. Szerintük négy fő oka van annak, hogy valami nem OK! a médiában.

Tehát az elemzés szerint a baj a magyar sajtóval a következő:

hirdetés
1. A médiarendszer szerkezeti szintű átpolitizáltsága
2. A manipulált reklámpiac
3. A gyenge közszolgálati elkötelezettség
4. Az átpolitizált és kiszámíthatatlan felügyeleti rendszer

Menjünk sorban, röviden!

A médiarendszer szerkezeti szintű átpolitizáltsága

Az elmúlt évek legfontosabb és legveszélyesebb tendenciája a magyar médiarendszerben a nyíltan politikai kötődésű médiavállalkozások térnyerése, amelyek ráadásul agresszíven terjeszekdnek. Ilyen például a Lánchíd Rádió.

A szerkezeti szintű átpolitizáltság azért különösen veszélyes, mert a szórakoztató tartalmakat közlő médiumokra is kiterjed. Probléma az állami reklámbevételek átláthatatlan felhasználása, a kereskedelmi bevételek átcsatornáza a kifejezetten politikai jellegű médiumokhoz. (Például a Class FM az azonos tulajdonosi és reklámértékesítő háttéren keresztül finanszírozója lehet a Lánchíd Rádiónak és a Heti Válasznak.)

Mindezek mellett pedig politikai manipulációs lehetőségként is megjelenik, a szórakoztató tartalmak között és azokban elrejtve a közönség olyan részének elérésével, amelyre egyébként nem volna lehetőség.

A manipulált reklámpiac

A magyar médiarendszerben az elmúlt időszak egyik meghatározó médiapolitikai eszközévé vált a kormányzati hirdetések, illetve az állami tulajdonban lévő vállalatok reklámköltéseinek elosztása. Ez legnyilvánvalóbban a rádiós piacon hozott létre teljesen torz viszonyokat, ahol az egyes szereplők teljesítménye, hallgatottsága teljesen elvált a reklámbevételek nagyságától. Ez az országos kereskedelmi rádiós piacon jelentős mértékben hozzájárult egy politikailag támogatott szereplő (Advenio Zrt. – Class FM) monopóliumának kialakulásához.

A gyenge közszolgálati elkötelezettség

Az új médiaszabályozás egy politikailag jól irányítható, átláthatatlan, a minimális szakmai normákat is kiiktatni képes rendszert hozott létre, amely talán végleg lehetetlenné tette, hogy a közszolgálati média hiteles hírforrásként jelenjen meg.

Az újságírók, a nyilvánosságban dolgozók közszolgálati elkötelezettsége és társadalmifelelősség-tudata gyenge.

A szerkesztőségek és az újságírók politikai elköteleződése és a saját politikai oldal harcos védelme hosszú ideje akadálya a normális társadalmi párbeszédnek.

Az átpolitizált és kiszámíthatatlan felügyeleti rendszer

Az elmúlt évek nyilvánosságot torzító folyamatai nem mehettek volna végbe az új médiatörvényekkel létrehozott szabályozási környezet és médiahatóság nélkül.

A médiaszabályozásban továbbra is jelen vannak a szerkesztőségeket és az újságírókat folyamatos bizonytalanságban tartó, az önkényes értelmezésnek teret adó előírások, illetve a kilátásba helyezett súlyos szankciók.

A Médiatanács továbbra is politikailag egyszínű, működésének számos pontján átláthatatlan, Európában példa nélküli hatalommal működő szervezet.

hirdetés

HOZZÁSZÓLÁSOK

Facebook

Twitter