Pécs szabadulna a repülőterétől, de akár a tömegközlekedéstől is?

Hivatalossá vált, hogy eladósorba került a Pécs-Pogányi Repülőtér is, az önkormányzat a működtető cég 76%-át adná el valakinek, aki ebben fantáziát lát. Akár az államnak is! 

Elszáll a reptér?

A pécsi zárszámadás csütörtöki tárgyalásakor említette meg Páva Zsolt (és van benne napok óta az előterjesztésben is), hogy az önkormányzat kiszállna a Pécs-Pogányi Repülőteret működtető cégből, pontosabban, annak közel 75%-át adná el 2,78 milliárdért valakinek. Egy befektetőnek, szakmai befektetőnek, de akár az államnak is.

hirdetés

Pécs tehát elhatározta magát, hogy szabadul azoktól a – részben örökölt – terhektől, amelyek negatív irányba húzzák le a város költségvetését. Számos ilyen van egyébként, de a legnagyobbak: tömegközlekedés működtetése; kulturális intézmények fenntartása; túlzott bürkratikus rendszerek üzemeltetése – városi cégek; (üres)ingatlanokkal kapcsolatos feladatok és költségek; stb.

Ezek éves szinten több milliárdos tételeket jelentenek a költségvetésnek, amelyek mellé jön még a működési költség, na meg persze a cégek esetében a különféle hitelek törlesztése is (igaz, hivatalosan a cégek költségvetése független az önkormányzattól, de azért működési támogatást kap egyik-másik).

Vinné az állam a tömegközlekedést?

Míg a reptér eladása ténylegesen pár százmillióval könnyítené meg a helyzetet – vagyis most ennyibe kerül a városnak, addig például a tömegközlekedés állami kézbe adása már milliárdokban mérhető. Lázár János nem véletlenül magyarázta még márciusban, hogy 2018-ban (vagyis a választások után) vissza kell térni a kérdésre, és amelyik város akarja, attól az állam átveszi ezt a terhet. Persze nem ingyen!

Noha “nem kötelező önkormányzati feladata” egy városnak a tömegközlekedés működtetése, vagyis önmagának kell(ene) megteremtenie hozzá a forrásokat, bevételeket; nem kérdés, hogy szükség van erre. Főkeg egy akkora egyetemi városban, mint Pécs. Azonban, ha az állam átvenné a működtetést, és megszabadítaná ezzel a várost néhány milliárdos tehertől, a költségvetés és a város gazdálkodása egyenesbe jönne, de nem helyben, hanem országos központból szerveznék meg a helyi közlekedést – utalt erre Lázár János igen egyértelműen. Ami persze nem biztos, hogy baj lenne, de nagy valószínűséggel szülne némi konfliktust. (Ahogy ez más, átvett ágazatokban is jól látható jelenleg, például a szemétszállításnál).

Szintén nem egyértelmű a politikai olvasata sem például a tömegközlekedés átvételének, mert ha rosszul működik, akkor ugyanúgy helyben csapódik ez le, mint most is.

Hoppál besegített néhány milliárddal, de mire és meddig elég ez?

A pécsi kulturális intézmények fenntartása komoly állami dotációt kapott – jó részben Hoppál Péter, pécsi kulturális államtitkárnak köszönhetően, éves szinten közel 2-3 milliárdot tol Pécsre így a kormány, de hosszútávon az arány visszafordul, a szerződés értelmében. Vagyis már csak pár éve maradt az önkormányzatnak arra, hogy kitalálja azt a működési modellt, amit finanszírozni képes.

A város gazdasági stabilitása szempontjából komoly várakozás övezi azt a tervet, hogy Pécs legyen Magyarország Oxfordja. Ha ugyanis ez sikerül, akkor Pécsre kb 20-25 milliárd forint “zúdulhat be”, plusz mindazok a beruházások és befektetések, amelyek megmozdulnak emiatt.

Pécs lesz Magyarország Oxfordja – OK!PÉCS

Jelenleg szinte az egyetlen, olyan jövőképe ez Pécsnek, amely az egész városra hatással lesz és nem csak azokat érinti, akiknek köze van az Egyetemhez. Mutatjuk, hogy miért!

hirdetés

HOZZÁSZÓLÁSOK

Facebook

Twitter