Totálisan átalakul a Zsolnay Vilmos út, ha ez átmegy!

Nyomortanyák és lerobbant bérlakások helyett modern épületeken, hostelen, parkolóházon, kávézón, sok zöldön és hangulatos korzón vezet majd az út a Zsolnay Kulturális Negyedig. Sőt, a négy helyett két sávon mehetnek majd az autók és buszok is, hogy több hely jusson a fáknak és a gyalogosoknak. Az egyetlen, ami hiányzik, az a pénz egy jelentős része.

Nyomornegyed helyett korzó

zsv7

hirdetés

Beindulhat az úgynevezett Schlauch-program Pécsett, amit még Girán János alpolgármester kezdett el, majd lemondása után a városvezetés folytatott. A programról már írtunk korábban, röviden az a cél, hogy a nyomortanyák, lerobbant önkormányzati bérlakások helyett “európai” körülmények legyenek a keleti-városrészben, elsőként pedig a Zsolnay Vilmos úton (egészen a Zsolnay Kulturális Negyedig).

zsv7

– Egységes, a Zsolnay Vilmos út presztízsének megfelelő városépítészeti arculat kialakítása, ami képes a köz- és magánberuházásokat egy egységesen magas színvonal irányába terelni – ez volt a feladata annak a tervezőirodának, amelyik megnyerte a lehetőséget, hogy totálisan újrahúzza a Zsolnay Vilmos utat – tudtuk meg Szécsi Zsolt városi főépítésztől.

zsolnay3

Ami gyorsan kell

A terv legfontosabb, úgynevezett rövid távú elemei a következők, de IDE kattintva részletesen is el lehet olvasni a száz oldalas anyagot:

  • Átjárható lesz a Zsolnay Vilmos út és az Alsóbalokány utca
  • Parkolni nem lehetne a Zsolnay úton, de lenne 70 férőhelyes parkolóház (ameddig az nincs kész, addig pedig egy szabadtéri parkoló)
  • Épülne egyetemi aprtmanház, kávézóval
  • Közösségi kert
  • Információs és kiállítótér, ami később szálloda vagy hostel is lehet majd

zsolnay arculat

Fontos szempont volt a tervezéskor – sok egyéb mellett, hogy olyan koncepciót kellett letenni az asztalra, ami “a magánszektor számára is fejlesztési lehetőséget jelent, mivel a város számít arra, hogy a program bizonyos elemeinek a finanszírozásába és megvalósításába a magánszektor is bevonható.” Ez nem lenne hátrány, mivel a fentiek becsült építési költsége nettóban, tehát áfa nélkül 943 millió forint, és ez még csak az első ütem.

zsolnay 13 parkolóház

Hosszútávon még ennél is grandiózusabb a terv.

– A tanulmányterv hosszútávú javaslata alapvetően az átmenő forgalom kiiktatását és a K- Ny-i irányú belvárosi közlekedési tengely kiépítését követő új helyzetre épül. A jelentős forgalom csökkenést követően a teljes útszakasz (és nem csak a járdák) fejleszthetővé válnak. A tanulmányterv szerint a jelentősen mérséklődött volumenű közúti forgalom 2 x 1 forgalmi sávon menne majd, így pedig lehetőség nyílik egy nagyobb méretű zöld sáv kialakítására is, komoly városképi értékkel rendelkező, karakteres fasor telepítésével. A fenti beavatkozással a szennyezés lényegesen lecsökken, a terület atmoszférája, élhetősége jelentősen javul, és így már a Zsolnay utcára nyitó, földszinti kereskedelmi és szolgáltató funkciók is meg tudnak jelenni a területen – foglalta össze a víziót a főépítész.

ZsolnayV_ket_sav_zold

Két sáv, de több zöld!

Ebben a verzióban már nagyobb irodaház, nagyobb apartman ház is szerepel szélesebb körű szolgáltatásokkal, kiskereskedelemmel, de jelentősebb gépkocsiforgalom nélkül. Telekösszevonásokkal és az építménymagasság növelésével oldanák meg a szolgáltatások bővítését egyébként.

zsolnay 13 parkolóház rovidtáv

Miből?

Ha a fenti koncepcióra rábólint a Közgyűlés, akkor a labda a Pécsi Vagyonhasznosító Zrt.-nél pattog majd, a cégnek ugyanis meg kell vizsgálnia és javaslatot kell tennie arra, hogy az újratervezett szakaszon milyen ingatlanokat (albetéteket) kell majd megvásárolni ahhoz, hogy a fenti koncepció működhessen. Sok ugyanis még magántulajdonban van.

Korábban már eldöntötte a Közgyűlés azt, hogy a programra 100 millió forint van, így legeslegelső körben azt kell majd kitalálni, hogy a tanulmányterv melyik  eleme hozható ki ennyiből.

A maradék 840 millió forint megszerzése pedig a jövő zenéje, de gyaníthatóan pályázati pénzből fedezi majd a város az építést.

zsolnay út1

HOZZÁSZÓLÁSOK

Facebook

Twitter