Mehet a levesbe a kedvenc híroldalad vagy rádiód?

Valószínűleg újabb fejezethez érkezett a Simicska ellenes háború. A kormány most a reklámügynökségeket heréli ki, ha a napokban elfogadják azt a törvényjavaslatot, ami szerint ezentúl az ügynökségek nem állhatnak szerződéses kapcsolatban a médiacégekkel és nem alkalmazhatók bónuszok. Vagyis a hirdetők csak az adott médiummal állhatnak jogviszonyban, ha reklámról, hirdetésről van szó. Na de miért?

Ez az egész látszólag marhára nem kell, hogy érdekelje az átlagembert, mert látszólag nem is érinti. A valóságban azonban ez a törvénytervezet olyan mértékben avatkozik be a reklám- és médiapiaci működésbe, hogy a végén az olvasók, nézők, hallagtók is rosszul járnak majd. Mert például lehet, hogy a kedvenc (online)lapjuk megszűnik, eltűnik a színről, a kedvenc rádiójuk elhallgat – mivel nem fognak eljtuni hozzá a reklámpénzek, amiből fenntartják az egészet. Ez különösen vidéken lesz majd sanszos, ahol a reklámpiac tortája kb. akkora, mint egy gyufásdoboz.

hirdetés

Ha az országgyűlés a napokban elfogadja a tervezetet, akkor a Magyar Reklámszövetség szerint az ügynökségi piac finanszírozhatatlanná válik, megnő a pénzügyi kockázata a médiaoldalnak és hatalmas adminisztrációs teher hárul a hirdetőkre és a médiavállalatokra.

– A médiaügynökségi bónusz eltörlése súlyosabb károkat okoz, mint a reklámadó, de a két intézkedés együtt hatványozottan visszavetheti a reklám gazdaságra gyakorolt pozitív hatását – nyilatkozta a Kreatív.hu magazinnak Urbán Zsolt, a szövetség elnöke.

banner_776x300

A Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetsége (MAKSZ) indokolatlannak, szakmailag megalapozatlannak és az egész magyar gazdaság számára rendkívüli mértékben veszélyesnek tartja a kormány tervezett beavatkozását a reklámpiac működésébe – írják abban a közleményben, amit szerdán juttattak el szintén a Kreatívnak.

A törvényjavaslat érinti, sőt megszűntetné az úgynevezett ügynökségi bónuszok rendszerét is. Ez az a pénz (jutalék), amit az adott ügynökség “visszakap” az adott médiumtól, ahol a hirdetéseket elhelyezi. Ezen eddig nem buktak a hirdetők, hiszen emiatt olcsóbban jutottak értékes felületekhez, másrészt egy halom adminisztrációs és jogi terhet levettek a vállukról, ráadásul pontosan belőtték azt a céközönséget és médiumokat az ügynökségeik, ahol és ahogyan érdemes elhelyezni a hirdetést. Ettől most majd elköszönhetnek.

A szakmai szervezetek szerint, éppen ezért, ha életbe lép a törvény, az rettenetes adminisztrációs terhet ró a hirdetőkre és a médiumokra is – esetenként több száz szerződéssel, és csődbe viheti a kisebb média szereplőket, amelyek hónapokig maradnak pénz nélkül.

HOZZÁSZÓLÁSOK

Facebook

Twitter